We hebben massaal het gemak van online winkelen ontdekt.
Vorig jaar bestelde 78 procent van de Nederlanders van twaalf jaar en ouder iets online in de eerste helft van het jaar. In 2022 was dat nog 74 procent, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Helaas gaat dat niet altijd goed.
Zo waarschuwt de Consumentenbond nu voor de webwinkel Refurbished.nl, bekend vanwege de verkoop van tweedehands smartphones. Wie denkt kosten te besparen door hier een goedkope telefoon te bestellen, loopt het risico zichzelf flink in de vingers te snijden.
DÍT ZIJN DE KLACHTEN
Het regent bij de Consumentenbond namelijk klachten over het bedrijf. Zo zou de webwinkel bestellingen niet of niet op tijd leveren. Ook betaalt het bedrijf te laat of zelfs helemaal niet terug als bestellingen worden geannuleerd. En de klantenservice? Die is slecht bereikbaar.
VERANDERINGEN
De Consumentenbond eiste hierom eerder van Refurbished.nl dat de verkoop van producten per direct zou worden gestaakt, totdat alle achterstanden in leveringen en terugbetalingen zouden zijn weggewerkt. Ook moest het bedrijf problemen met de bereikbaarheid van de klantenservice oplossen.
Via een advocaat liet Refurbished.nl weten dat het voortaan op de website vermeldt: ‘Vandaag besteld, morgen verzonden’. Ook krijgen klanten voortaan de contactgegevens van leveranciers als ze de klantenservice bellen. Het bedrijf stelt dat het nu beter gaat.
Of dat allemaal klopt? De Consumentenbond zegt van niet. Uit aanhoudende klachten blijkt dat Refurbished.nl de belofte van een snelle verzending niet waarmaakt. Ook neemt het aantal klachten de afgelopen weken juist tóe. De Consumentenbond vindt de maatregelen van de webwinkel bovendien ‘onvoldoende’. Denk dus twee keer na voordat je hier je een smartphone bestelt...